Gartner spune ca 2023 este momentul adevarului pentru vehiculele electrice pe baterii – Comunicat de presa
4 min readGartner spune ca 2023 este momentul adevarului pentru vehiculele electrice pe baterii
- Industria auto va cunoaste mai multe turbulente in 2023.
- Pana in 2025, gigantii din domeniul tehnologiei vor detine o parte din sistemul de operare al vehiculului pentru 95% dintre masinile noi aflate in circulatie.
- Pana in 2026, peste 50% din vehiculele electrice vandute la nivel mondial vor fi automobile de la branduri chineze.
Mai multi factori vor face ca anul 2023 sa reprezinte un adevarat test pentru determinarea pe care o au guvernele si a industria auto in ceea ce priveste promovarea vehiculelor electrice cu baterii (BEV), potrivit Gartner, Inc.
“2023 este momentul adevarului pentru a inainta in electrificarea completa. Cresterea brusca a preturilor la electricitate in Europa face in asa fel incat costurile de functionare ale BEV-urilor sa fie mai putin atractive, iar unele tari, cum ar fi Marea Britanie, Elvetia si Australia, incep sa introduca impozitarea vehiculelor electrice. In plus, China a pus capat subventiilor pentru vehiculele electrice la inceputul anului 2023, infrastructura globala de incarcare inca are multe lacune de acoperit, iar calitatea medie a serviciilor este slaba.“, a declarat Pedro Pacheco, vicepresedinte analist la Gartner.
In plus, cresterea brusca a preturilor materiilor prime, cum ar fi litiul si nichelul, va duce in mod inerent la cresterea costurilor BEV, ceea ce va ingreuna sarcina producatorilor de echipamente originale (OEM) de a reduce diferenta de pret fata de vehiculele cu combustie interna. Prin urmare, vanzarile de BEV ar putea creste intr-un ritm considerabil mai lent sau ar putea stagna pe unele piete, ceea ce va face ca investitiile legate de BEV sa dureze mai mult timp pentru a atinge pragul de rentabilitate.
Gartner se asteapta ca shortage-ul lantului de aprovizionare din industria auto sa continue anul acesta. “La mai bine de doi ani de la inceputul pandemiei, producatorii de automobile inca nu pot prevedea sfarsitul perioadei de shortage pe partea de chip-uri semiconductoare si nici shortage-ul ulterior al vehiculelor pe care le pot produce. De asemenea, se confrunta cu o aprovizionare insuficienta cu materialele principale necesare in producerea bateriilor BEV, ceea ce a dus la cresterea preturilor materiilor prime“, a declarat Mike Ramsey, vicepresedinte analist la Gartner.
“Transformarea digitala a retailului din sectorul auto nu a stagnat, ci doar si-a redus viteza. Pe masura ce mediul economic tot mai provocator face ca piata auto sa treaca incet de la constrangeri in oferte la limitarea cererii, producatorii auto si comerciantii cu amanuntul se vor concentra din nou asupra tranzitiei catre retailul online. De asemenea, vor face acest lucru pentru a reduce costurile de vanzare.”, a spus Pacheco.
Aceasta perioada de recesiune ofera o oportunitate pentru directorii IT din industria auto pentru a-si ajuta companiile sa isi creasca cota de piata prin intermediul tehnologiei. De exemplu, mai multi producatori auto consacrati incearca sa se transforme in companii de tehnologie, dar cultura lor corporativa a reprezentat un obstacol major in calea ambitiilor lor. “Acesta trebuie sa fie punctul de plecare pentru a evita marirea decalajului fata de producatorii auto nativi digitali si pentru a-si creste si mai mult veniturile prin intermediul tehnologiei“, a declarat Pacheco.
Dupa 2023
Gartner preconizeaza ca, pana in 2026, peste 50% din vehiculele electrice vandute la nivel global vor fi branduri din China de automobile. “Exista mai mult de 15 companii chinezesti care vand EV-uri si multe dintre acestea sunt modele mai mici si mult mai putin costisitoare decat cele vandute de rivalii straini”, a spus Ramsey. “In timp ce producatorii auto straini precum Tesla, VW si GM vand multe EV-uri in China, cresterea este mult mai rapida in cazul companiilor chineze.”
Pe masura ce cererea de EV-uri creste in intreaga lume, firmele chineze sunt bine pozitionate pentru a profita de aceasta crestere, avand un acces bun la minerale cheie si la capacitatile de productie a bateriilor din China. Gartner recomanda CIO din industria auto care se concentreaza pe EV-uri, sa integreze software de planificare si vizibilitate a lantului de aprovizionare pentru a asigura decizii de afaceri mai bune cu privire la locul de aprovizionare cu materiale cheie si pentru a asigura rezilienta pentru materialele cheie.
Analistii Gartner estimeaza ca, pana in 2025, gigantii din domeniul tehnologiei vor detine o parte din sistemul de operare pentru 95% dintre masinile noi aflate in circulatie. Gigantii din domeniul tehnologiei au inceput sa inlocuiasca furnizorii de nivel 1 din industria auto ca furnizori de software pentru vehicule (de exemplu, Google Automotive Services si CarPlay) si, de asemenea, isi folosesc ecosistemele pentru a obtine o cota mai mare din teritoriul sistemelor de operare pentru vehicule (de exemplu, parteneriatul dintre Renault – Google si parteneriatul dintre VW – Microsoft). In plus, mai multi giganti din domeniul tehnologiei sunt direct implicati in dezvoltarea, fabricarea si vanzarea de automobile. Foxconn, Huawei, Alibaba, Xiaomi, Tencent si Sony sunt exemple ale acestei tendinte.
“A avea succes de unul singur nu va fi posibil pentru un OEM sau un furnizor traditional”, a declarat Pacheco. “Fiecare dintre ei trebuie sa incheie parteneriate cu cel putin cativa giganti digitali daca vor sa ramana profitabili si competitivi in industrie.”
Clientii Gartner pot afla mai multe din “Topul tendintelor din industria auto pentru 2023” si “Predictii 2023: Automotive and Smart Mobility”, iar pentru întrebări aveți mai jos datele mele contact.