mar. dec. 1st, 2020

Ce trebuie sa verifici atunci cand cumperi o masina Second Hand

4 min read

Din dorinta de a economisi resurse financiare, atunci cand trebuie sa achizitionam o masina, multi dintre noi alegem variante second hand, mult mai convenabile, cel putin la prima vedere.
Se spune, pe buna dreptate, ca acizitia unei masini second hand poate fi o adevarata loterie, deoarece exista posibilitatea ca unii dintre vanzatori sa ascunda cu buna stiinta, diverse defectiuni tehnice majore.
Este recomandat, ca fiecare masina second hand care iti starneste interesul, sa treaca pragul unui service auto, unde sa fie ridicata pe elevator pentru o inspectie ceva mai riguroasa.

Din considerente practice, numarul de kilometri nu va fi considerat mereu relevant pentru starea tenica a unei masini, ci modul in care aceasta a fost intretinuta.
Dar inainte de a decide daca este sau nu oportun sa ducem la service o anumita masina, este necesar sa ne asiguram ca aceasta are o forma tehnica acceptabila, asa ca am intocmit o lista cu criteriile cele mai importante pe care le poti verifica singur, in parcare, fara ca vanzatorul sa se simta ofensat:

Aspectul exterior
Verifica existenta ruginii la baza usilor, pe partea interioara, precum si la praguri, in zonele usor vizibile. De cele mai multe ori, odata ce rugina a inceput sa apara, iti va da multe batai de cap si va fi destul de greu sa o elimini complet.
Verifica din cat mai multe ungiuri, imperfectiunile la alinierea usilor si a capotei cu aripile lateriale, precum si pasajul rotii de rezerva din portbagaj, iar daca geamurile au anii de fabricatie diferiti, atunci este posibil ca masina sa fi suferit daune majore.
Analizeaza vopseaua si vezi daca aceasta are nuante diferite pe elementele masinii, iar in caz contrar, cere vanzatorului explicatii cu privire la revopsirile anterioare.

Motorul si transmisia
Eventualele zgomote care se abat de la mersul ‘rotund’ al unui motor, pot denota o uzura insemnata, de aceea este necesar sa asculti motorul la diferite turatii.
Trepidatiile interioare, neregulate, la relati, pot insema defecte la sistemul de injectie, care de cele mai multe ori sunt costisitor de reparat.
Verifica eventualele scurgeri de ulei si identifica originea lor. Uleiul care provine din zona intercooler-ului sau a turbinei nu este de bun augur si poate duce la reparatii foarte scumpe.

Scoate capacul de la busonul pentru ulei si vezi daca pe acolo iese fum sau o presiune foarte puternica, iar daca identifici asa ceva, atunci inseamna ca motorul este destul de uzat si are nevoie cel mai probabil de segmentare.
De asemenea, daca pe busonul de ulei observi o pasta galbuie, inseamna ca motorul are antigel in ulei, deci garnitura de chiuloasa trebuie scimbata, ceea ce poate fi o operatiune majora.
Un alt mod de a ne da seama daca sunt probleme cu garnitura de ciuloasa, este acela de a verifica daca exista bule de gaz in licidul de racire din vasul de expansiune.
De asemenea, este important sa te asiguri ca exista lichid de racire in vasul de expansiune, si ca acesta se incadreaza in limitele normale.

Apasa pedala de ambreiaj si asculta daca exista eventuale zgomote. In cazul in care ambreiajul cupleaza prea sus la lasarea pedalei, atunci cel mai probabil a ajuns la capatul vietii si trebuie schimbat.
Culoarea fumului poate releva unele dintre aspectele esentiale cu privire la sanatatea moturului, fumul albastru releva consum de ulei, fumul negru pronuntat denota probleme de compresie, injectie sau presiune insuficienta de aer la turbina, iar fumul alb denota prezenta lichidului de racire in interiorul cilindrului (a nu se confunda cu aburul, atunci cand este frig).
De asemenea, verifica erorile din bord, iar daca acestea sunt majore (check engine, injection fault, etc), este bine sa te gandesti mai bine daca are rost sau nu sa faci un test drive.

Comportamentul masinii la drum
Incearca sa conduci masina putin, de preferat in parcare, pentru a preintampina incidentele nedorite. Scopul este acela de a verifica functionarea lina a schimbatorului, precum si raspunsul masinii la plecarea de pe loc.
Daca totul este in regula, atunci poti ruga vanzatorul sa te duca la un drum de 10-20 km in afara localitatii, unde poti observa cat de usor poate accelera masina, precum si daca aceasta tinde sa se spuraincalzeasca.
Eventualele zgomote si trepidatii in volan pot fi cauzate de starea precara a anvelopelor sau a suspensiilor care au ajuns la capatul vietii.

Daca totul este in regula, iar parerea ta generala in privinta masinii este favorabila, atunci masina merita sa fie dusa la un service autorizat, pentru o verificare mecanica si electronica mai amanuntita.
Inainte de a te programa la service, poti face un scurt test online dupa seria VIN a masinii, pentru a verifica daca istoricul acesteia este acelasi cu cel prezentat de catre vanzator, ceea ce te poate scuti de complicatii inutile.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *